Are you at your most powerful?

Of Triceps ‘het kandidatenbureau’ genoemd kan worden? Eigenlijk wel. Executive search betekent voor ons dat we talenten in hun kracht zetten en een relevant netwerk geven, terwijl we organisaties juist van dienst zijn door hun competenties op de juiste manier te beschrijven. Essentieel is het zinvolle relaties op te bouwen. Dankzij deze overtuiging en ons grote netwerk slaagt Triceps erin snel de geschikte persoon te vinden voor moeilijk in te vullen vacatures, wereldwijd. Zo kunnen we met een gerust hart stellen dat Triceps voor ruim 300 ondernemingen per jaar de business versterkt.

'Het begint altijd bij de mensen, nooit bij de baan'

De match tussen talent en organisatie begint nooit bij de baan, maar altijd bij mensen. Essentieel is het zinvolle relaties op te bouwen. Dankzij deze overtuiging en ons grote netwerk slaagt Triceps erin snel de geschikte persoon te vinden voor moeilijk in te vullen vacatures, wereldwijd. Want waar ter wereld we de vraag ook stellen, altijd zijn er mensen die met ons willen meedenken, omdat wij ook met hén meedenken. Zo vinden we altijd die ene man of vrouw die precies bij de functie past. En andersom. Het merendeel van het werk van Triceps komt dan ook rechtstreeks uit ons netwerk.

Triceps consultant Harmen Stakenburg vertelt: “Vaak worden sleutelfiguren gezocht die representatief zijn voor de organisatie, die de nodige know-how hebben én een bepaald karakter. Een unieke combinatie van competenties, waarden en kennis moet verenigd zijn in één persoon. Het is het welbekende schaap met de vijf poten, dat als het even kan ook nog in een korte tijdspanne gevonden wordt. Dat maakt de uitdaging des te groter.”

“De mensen die we plaatsen zitten vaak helemaal op hun plek in de nieuwe rol, maar voldoen lang niet altijd aan de vooraf gestelde omschrijvingen. Omdat die helemaal niet helder waren bijvoorbeeld of omdat een organisatie het verleden extrapoleerde in plaats van zich de toekomst voor te stellen. Met doorvragen, analyseren, tussen de regels door lezen en luisteren, vinden we altijd de kern. Dan komen we uit bij wie men echt zoekt.”

“Zo verliep het ook in ons partnership met Schneider Electric. Al een paar jaar werken we graag en goed samen met dit innovatieve bedrijf. De afgelopen periode zochten we de beste kandidaten voor hen, passend binnen de transformatie die het bedrijf onderging. Ik ben er trots op dat we vanuit ons netwerk weer de juiste mensen hebben geplaatst en dat ze stuk voor stuk uitblinken in hun functies.”

“Triceps was al bekend met Schneider Electric toen we erachter kwamen dat we voor onze organisatie van de toekomst een sterke sales cultuur nodig hebben met medewerkers die de klant centraal zetten en marktontwikkelingen en technologische innovaties goed begrijpen. We schreven een tender uit voor ons transformatietraject en ik nodigde hen uit om eraan mee te doen.” Aan het woord is Ingrid de Bresser, HR Directeur van Schneider Electric Nederland: “Vanaf het begin was Triceps heel betrokken. Ze deden erg hun best met ons mee te denken in onze zoektocht, die toch wel afweek van een gangbaar searchtraject. Maar dat past wel bij hen: Triceps is heel sterk in de relatie met de mensen die zij geplaatst hebben en nog niet geplaatst hebben. Niet alleen houden ze daar contact mee, dat contact is bovendien heel warm en persoonlijk.”

Schneider Electric is wereldwijd specialist in energy management en automatisering. Zij levert technologieën en oplossingen om energie en processen op een veilige, betrouwbare, efficiënte en duurzame wijze te beheren. Van oudsher zijn ze sterk in het leveren van losse componenten, zoals schakelaars en stroomgeneratoren. Ingrid de Bresser: “Tegenwoordig zien we steeds meer vraag naar totaaloplossingen waarbij de systemen worden geïntegreerd en een oplossing bieden voor complexe energy- en automatiseringsvraagstukken, zoals sustainability, gebouwautomatisering, beleving en efficiency.

“Inmiddels beschouw ik Triceps als een verlengstuk van mijn HR-afdeling.”

Ingrid de Bresser noemt Schneider het best bewaarde geheim van Nederland: werken er wereldwijd 160.000 mensen, in Nederland zijn dat er maar 800, waarvan ongeveer 250 in een commerciële functie. “Als je maar klein georganiseerd bent en de ambitie hebt om te groeien, dan moet je slim nadenken over partners die je kunnen helpen jouw doelstellingen te realiseren. We zochten daarom recruitmentpartners die met ons meedenken over het binnenhalen van talent voor nu en in de toekomst en die ons helpen onze bekendheid in de markt te vergroten. Een strategisch recruitmenttraject voor een sterke, zich met de markt mee ontwikkelende, commerciële organisatie. Voor dit laatste, de executive sales-expertise, sloten we een partnership met Triceps. Inmiddels beschouw ik ze als een verlengstuk van mijn HR-afdeling.
Wil je een people-transformatie naar een sterke salescultuur maken, dan brengt dat een nieuwe workforce-planning met zich mee. Eerst bepaalden we: waar staan we, hoe ziet de markt eruit, hoe kunnen we onze ambitie doorvertalen? Triceps, management en HR zijn heel goed gaan kijken naar de competenties die we nodig hebben. En we keken naar de markt, die snel verandert. Met welke partijen moeten wij nu al een relatie opbouwen zodat we over een half jaar een goede marktpositie blijven behouden?
Triceps helpt mij bij het behalen van de wervingsdoelstellingen. We wilden het juiste sales- en leiderschaps-gen binnenhalen en stelden daarom profiel assessments op. Daarin vertaalden we onze cultural values naar leiderschapscompetenties. Zit de persoon meer op de relatie of op de vernieuwing? Dat is belangrijk om te weten. Naast een goed netwerk en marktkennis hebben we ook een bepaalde persoonlijkheid voor ogen, een karakter. De methode van Triceps is op dergelijke leiderschapsprofielen gebaseerd. Samen vertaalden we die naar de lokale, landelijke, strategische situatie van Schneider Electric. Dat Triceps goed contact heeft met allerlei geledingen binnen de organisatie, kan ook weleens lastig zijn: ze lopen overal rond. Ook al was de weg niet altijd geplaveid, we zijn altijd in staat geweest goed te communiceren. Goed partnership vraagt openheid en kwetsbaarheid, naar twee kanten. Daar slagen we goed in.”

“Goed Partnership vraagt openheid en kwetsbaarheid, naar twee kanten.”

“Timing, overgekwalificeerd, net niet de juiste competenties: als je veel vacatures openstelt ontmoet je heel veel mensen die het op dat moment net niet worden. Toch vinden we juist deze personen wel waardevol voor ons netwerk en willen we graag met ze in contact blijven. Want hoe mooi zou het zijn als meer mensen ons leren kennen en daardoor de juiste talenten als vanzelf op ons afkomen? Toen we vorig jaar voor van een aantal technische vernieuwingen een groot klantevent organiseerden, hebben we Triceps én deze kandidaten daarom ook uitgenodigd.

“Ze noemen alle kandidaten bij de voornaam. Knap, want hun netwerk is groot.”

Dan krijg je een heel bijzondere dynamiek: de oud-sollicitanten konden Schneider Electric nu als netwerkpartner zien en benutten. Onze klanten, zelf ook vaak op zoek naar nieuwe kandidaten en partnerships, zagen dat wij het goed vinden dat de headhunter bij dit mooie event mag zijn: dat geeft vertrouwen. Zo werd een customer branding marketing-event van binnenuit gevuld met arbeidsmarket-branding en netwerk building.
Patrick Kooij en Yolandi de Beer werden door Triceps succesvol geplaatst bij Schneider Electric. Ze vertellen over hun ervaringen.
Patrick Kooij is Business Development Manager Mobility & Energy bij Schneider Electric.
“Harmen Stakenburg, mijn contactpersoon bij Triceps, neemt echt de tijd om je te leren kennen. Hij gaat niet over één nacht ijs. Ik had bij Triceps inspirerende gesprekken, waarbij ik werd getriggerd. De grote vraag: wat wil ik nou écht doen? De gesprekken en de goede, eerlijke feedback zetten me steeds weer aan het denken en hielpen bij het maken van de juiste keuze.

“Ook het assessment sprak me erg aan. Dat ging namelijk níet over taal, rekenen of dat soort competenties, zoals meestal het geval is. Dit assessment ging echt in op mijn gedrag en bracht aan het licht hoe ik acteer binnen een organisatie. Waardevol!”

“Ik ervaar mijn contact met Triceps als een duurzame relatie met een betrouwbare, onafhankelijke partij. Ik kan met ze sparren én kan er altijd vragen om persoonlijk advies over mijn ambities en ontwikkeling. Dat gun ik iedereen, zo’n partij.”

Yolandi de Beer is Offer Marketing Manager Industry bij Schneider Electric.
“Ik kom uit Zuid-Afrika en was vier maanden in Nederland, zoekend naar een geschikte functie. Het was moeilijk iets te vinden en mezelf goed te profileren, helemaal zonder netwerk. Ik werd helaas maar één keer uitgenodigd voor een gesprek. Om moedeloos van te worden! Harmen Stakenburg van Triceps benaderde me en nodigde me uit voor een echt gesprek over wie ik ben en wat ik wil.”

“De aanpak van Triceps is grondig. Je wordt echt uitgedaagd en steeds opnieuw bevraagd. Daardoor ben je uiteindelijk heel zeker van de antwoorden die je voor jezelf vindt. Bij Triceps kreeg ik voor het eerst persoonlijke aandacht en voelde ik betrokkenheid. Een beetje als een fanclub!”

“Dankzij de gesprekken met Harmen zag ik mijn kracht opnieuw en kon ik daarop focussen. Zo vond ik mijn professionele waardigheid en mijn eigenwaarde terug, na maanden van afwijzingen.
Ik heb nu een fantastische baan. Ik had als expat nooit durven dromen dat ik terecht zou komen in deze functie bij zo’n interessant bedrijf. Ik ben er ontzettend op mijn plek.”

Tekst: Brief van de Koning

Namens het gehele Triceps team danken wij Ingrid de Bresser, Patrick Kooij, Yolandi de Beer en ons vaste schrijversteam Brief van de
Koning/Lidy Lathouwers en Merel Morre voor hun inspirerende woorden.