Position ESG as an opportunity to validate your strategy If you see ESG as an opportunity, let CSRD be the trigger to cease it.

Bedrijfstransformatie: ESG als Licentie om te Opereren

De verbinding tussen een EU-administratieve verplichting en opschaling is misschien niet meteen duidelijk, maar die bestaat wel!

“Je bent waarschijnlijk de term ESG tegengekomen. Is het gewoon weer een EU-mandaat, of zou het een kans kunnen zijn om je bedrijf te versterken?”

Wij geloven dat het de ladder is. ESG – Milieu, Sociaal en Bestuur – is een manier om de visie en missie van uw bedrijf op een samenhangende manier uit te dagen en biedt een betere licentie om te opereren. Als ESG serieus wordt genomen, zullen investeerders uw bedrijf serieus nemen.

EU-regelgeving: CSRD: De eerste vermelding van ESG is te vinden in een investeerdersrapport: ‘Who cares wins’. Het werd ongeveer tien jaar geleden gepubliceerd als een investeringskompas. Tegenwoordig is ESG de duurzaamheidsbenchmark voor bedrijven.

En ja, het is waar, vanaf 2024 moeten grotere bedrijven in de EU rapporteren over ESG met een dubbele materialiteitsanalyse. Dit wordt CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) genoemd. Grotere bedrijven hebben 250+ werknemers en een jaarlijkse netto-omzet van 40 miljoen euro.

Als je ESG als een kans ziet, laat CSRD dan de trigger zijn om deze te benutten. De tijd is nu. ESG is niet zo complex als sommigen je willen doen geloven. ESG gaat in wezen over goede bedrijfspraktijken. Het gaat om effectief organiseren, wat zowel interne als externe belanghebbenden ten goede komt. Door je te richten op ESG, ontwikkel je een langetermijnstrategie en krijg je inzicht in de beschikbaarheid van materialen en energie, waardoor je bedrijf wordt versterkt.

Enkele van ’s werelds bekendste merken lopen voorop. Zij hebben hun ESG-sommen jaren geleden al gemaakt. ESG heeft hen zeker geholpen om de leiding te nemen in hun branche. Uiteindelijk gaat ESG over het heroverwegen van het gebruik van materialen en energie, en het vinden van innovatieve manieren om mensen te verbinden met je bedrijf, producten en diensten.

ESG (Environmental, Social, and Governance) is essentially about good business practices. It’s about organizing effectively, benefiting both internal and external stakeholders. By focusing on ESG, you’ll develop a long-term strategy and gain insights into material and energy availability, strengthening your business
The E in ÉSG covers five main topics, the S includes four main topics, and the G has only one main topic, with all topics being interrelated as shown in the table.

Het beoordelen van je bedrijf op het gebied van Milieu, Sociaal en Bestuur (ESG) is stap één. Op deze manier weet je waar je staat en hoe je je verhoudt tot vergelijkbare bedrijven. De beoordeling zal tweeledig zijn: Wat is jouw invloed op het milieu en vice versa. Dit wordt dubbele materialiteit genoemd (wat voor jou en voor de wereld van belang is).

De E in ESG omvat vijf hoofdonderwerpen, de S bevat vier hoofdonderwerpen, en de G heeft slechts één hoofdonderwerp, waarbij alle onderwerpen met elkaar verbonden zijn zoals weergegeven in de tabel. Als je werkt aan de E, zullen mensen in de S meer bereid zijn om zich met je bedrijf te verbinden. Naar onze mening zijn E1 en E5 daarom het meest uitgebreid, waarbij je in E5 daadwerkelijk in de oplossingsruimte terechtkomt: de circulaire economie. En precies daar vindt de ommekeer plaats

“Beschouw ESG als een kans en evalueer je organisatie vanuit een oplossingsgerichte perspectief. ESG zal dienen als een co-piloot om te helpen navigeren door de turbulente wateren van de 21e eeuw” 

Triceps ondersteunt jou en je bedrijf met onze consultants, chiefs op afroep, partnerschappen en specialisten. Thijs en Marc hebben de krachten gebundeld om ESG Business Transformation mogelijk te maken door ESG-volwassenheidsmetingen voor organisaties te introduceren. We hebben een inleidende ESG assessment op de website voorbereid

Customer & Digital Innovation

Marc A. Timmermans

Managing Partner Triceps Scaling Up Business 

Thijs Struijk-Kafchi

Founder and Product Innovator at Mission Guide

Triceps helps leaders and organisations achieve their goals. Through our matching, coaching and chief on demand, you as an executive or company shift to the next gear.

Benieuwd hoe we kunnen helpen? Neem contact met ons op via 088 – 5000 500 of stuur ons een bericht met hoe we u kunnen assisteren!